Furuviksbarnens resa till ön Sylt i Tyskland 2004.

Flickor: Ida, Martina, Julia, Tove, Sofia, Amanda, Nathalie, Sandra, Hanna, Ebba, Frida, Anna, Karolina.
Pojkar: David, Peppe, Pelle, Mikael. Robin, Sebastian.

Vi reste med J. L Buss från Gävle lördagen den 31 juli klockan 20.00 och var framme söndagen den 1 augusti efter lunch.
Vi hade fått ett repetitions och spelschema innan vi reste. Det såg ut så här:
Ankomst:     söndag  1 augusti  e.m.
Repetition:   söndag  1 augusti  17.00 - 21.00
Repetition:   måndag 2 augusti  13.00 - 15.00 utan musik.
Repetition:   måndag 2 augusti  15.00 - 17.00 med musik.
1 Föreställning måndag 2 augusti 18.00
2 Föreställning tisdag   3 augusti 18.00
3 Föreställning onsdag 4 augusti  15.00
4 Föreställning onsdag 4 augusti  19.00
5 Föreställning torsdag 5 augusti 18.00
  Hemresa       fredag   6 augusti efter frukost.

Vi anlände till Gävle den 7 augusti cirka klockan 02.00.

FURUVIKSBARNENS FÖRESTÄLLNING, CIRKUS MIGNON, SYLT 2004.

ÖPPNING: 2 CLOWNER
CYKEL: Martina, Peppe, Julia, David, Tove, Sofia, Amanda, Pelle, Mikael.
PAR TRAPETS: Nathalie, Sandra.
SPEX: Robin, Sebastian.
DANS: Martina, Julia, Hanna, Tove, Sofia, Ebba, Ida, Amanda, Frida, Karolina, Anna.
HANDSTANS: David, Sandra.
FOT JONGLERING: Julia, Frida.
KOMISK DANS AKROBATIK: Nathalie, Karolina.
KLOT: Martina, Hanna, Tove, Anna.
AKROBATIK: Samtliga.

PAUS.

LINA: Sofia.
DIABOLO: Sebastian, Peppe, Pelle, Mikael, Robin.
BOXNING: Julia, Frida, Tove.
KAUTSCHUK: Karolina, Hanna.
JONGLERING: David, Ida, Nathalie.
BORDSSPEX: Julia, Tove, Ebba.
SWINGTRAPETS: David.
ABBA: Julia, Amanda.
CHEER LEADER: Hanna, Tove, Sofia, Ebba, Frida, Sandra, Karolina, Nathalie, Anna, Ida, Martina.
SPELARE: David, Mikael, Robin, Peppe, Pelle, Sebastian.
FINAL: Samtliga.

Föreställningen var 2x45 minuter med 15 minuters paus mellan avdelningarna.

---------------------------------------------------------------------------------

Ni som var med - kommer ni ihåg.....

29/07 2004

Nu har vi gjort vår sista föreställning hemma i Furuvik innan vi reser till Sylt och cirkus Mignon.

Efter dagens föreställning skulle var och en plocka ihop sina kostymer, skor, strumpor och andra klädtillbehör i sin klädpåse. När de var klara med det skulle de ta reda på sin rekvisita och lägga fram den så att vi kan packa under ordnade förhållanden så att ingenting saknas när vi packar upp på söndag.

Viket liv det blev. Alla skrek i munnen på varandra. Carro och jag drog in saxliften i manegen för att plocka ner trapetser, rep och repstegar. Som tur var behövde vi inte ta ner Swingtrapetsen eftersom vi har fått låna Anna Carins. Jag blev tvungen att förklara för trapetsartisterna att de måste hjälpa oss att flytta saxliften och att de måste ta ansvar för sin rekvisita. Oj, vilket kackel det blev. De ville åka in till Gävle och handla och Robin han ville bara åka hem. Men alla gjorde vad de skulle.

30/07

Var på jobbet i vanlig tid. Det är Country helg. Fullt med knallar i parken. Musikerna hade redan invaderat cirkus. Hela manegen var full med orkester grejer. Och mitt i röran stod saxliften. Jag städade lokalerna och sedan kollade jag att inga av barnen glömt något i sina skåp. Det var bara en som hade lämnat en trasig clownkostym i skåpet. Lagade den. För övrigt hade barnen varit jätte duktiga och plockat med allt.

På hemvägen åkte jag och hämtade Boxnings rekvisitan som varit på lagning, fixade skor till Pippi och letade efter en batong till polisen. Fann ingen, får göra en på något vis.

31/07

Anlände till Furuvik redan klockan 05.30. Hämtade lastbilen och körde ner den till cirkus. Återvände till verkstan och fixade kaffe åt övrig personal och spelade kort med Roffe. Gick till cirkus och började lasta rekvisitan i bilen. Janna, Davids pappa, kom vid 7.30 för att hjälpa mig med lastningen. Oj, vad prylar. Jag hoppas att vi inte glömt någonting.

Jag körde lastbilen till J-L Buss i Lillhagen. Vi var där strax efter åtta. Så vi fick vänta en stund innan J-L kom. När jag såg lastdörrarna på bussen trodde jag att vi aldrig skulle få in rekvisitan och att den inte skulle få plats i lastutrymmena. Men jag hade fel. Det gick galant. Vi kunde ha haft ännu mer prylar med oss. Åter i Furuvik vid halv tio. Bra jobbat. Sa hej till övrig personal. Sedan fick jag resfeber. Fick kuta till cirkus tre gånger bara för att jag kom på mer och mer saker jag skulle ha med.

Jag gick till bussen släpandes på bag, resväska och portfölj. Är huvudet dumt får kroppen lida, som vanligt.

Det hade kommit barn till Resecentrum men inte alla. Barnen är lite spända och har resfeber. Carro kommer och så kommer bussen. Kaoset blir totalt. Våra chaufförer heter Janne och David de hjälper oss att lasta in barnens bagage. Tillslut är alla barnen inne i bussen. Jill, ordförande i Veteranföreningen, kommer per cykel för att vinka av oss. Så rullar bussen iväg. Det stora äventyret har börjat. Med på resan är fyra föräldrar, Kerstin, Mariana, Christina och Urban. Skönt att ha några att dela ansvaret med.

I bussen har rena godisorgien utbrutit. Jösses vad snask barnen har köpt. Sofia har ”Lejonkungen” med sig på video. Tack och lov slipper vi genomlida den ”Lilla sjöjungfrun” i år. Stämningen i bussen är bra. Alla har gott om plats eftersom vi är fem vuxna och 18 barn och det är 53 sittplatser. Så vi har två platser var. Alla är jätte trevliga mot varandra. Underbara ungar.

Första pausen gör vi i Södertälje. Full rusning till toaletterna och till mackens godis disk. Tydligen behöver barnen redan bunkra mer godis och läsk.  Så faller skymningen och chauffören David lämnar oss och Janne kör vidare. Jag har två videofilmer med så nu kunde de titta på ”Ensam hemma 3”. Det är fortfarande otroligt lugnt i bussen och inga barn springer runt som de brukar göra. En del av barnen slumrar, så gör även en del av föräldrarna. Bussen rullar på och så är det dags för en ny kisspaus. Jag börjar bli lite trött har faktiskt varit på benen sedan fem i morse. jag slumrar till ett tag.

Tiden bara flyger i väg. Barnen och även de vuxna sover. Så är vi framme i Hälsingborg 1½ timme tidigare än vi beräknat. Vi kan resa med en tidigare färja till Danmark.

01/08

Nu är vi i Danmark. Färden går vidare på E20. Barnen är trötta. Vi stannar och äter frukost på en Q8 mack. Efter frukost åker vi först över Stora Bältbron och sedan över Lilla Bältbron. Janne och jag diskuterar färdvägen och jag lurar honom att köra fel väg. Det var inte meningen att lura honom. Nå, det gick snabbt att åtgärda fel körningen. Barnen tittar på ”Ludvika Mini Cirkus” 20 års jubileumsföreställning. Inga bråk, barnen har varit fantastiska hela tiden.

Så är vi framme på Römö och färjeterminalen. Vi är där 1½ timme tidigare än beräknat. Solen strålar och vi får inte resa med den tidigare färjan. Så det blir till att vänta. David och Sebastian börjar göra akrobatik och massor av folk stannar upp och tittar på dem. De andra barnen klättrar över en mur och går ner till vattnet. De hittar både levande och döda krabbor, snäckor och annat.

Vi får åka ombord på färjan först av alla fordon, skönt. Färjan lägger ut, nu har sista etappen av vår resa börjat. Vi äter lunch ombord på färjan. Barnen handlar i Tax-freeshopen. Gissa vad? Godis som vanligt. Efter cirka 45 minuters resa är vi på Sylt.

Vi åker till cirkusplatsen genom ett fantastiskt landskap av höga sanddyner. Vi är framme. Alla strömmar ut som ett gäng kalvar på grönbete. Vädret är fantastiskt. Strålande sol och klarblå himmel. Tobi kommer och hälsar oss välkomna. Vi får vagnar att bo i. Jag har fått en egen kupé. Vi hjälps åt att bära in rekvisitan och kostym påsarna i cirkusen. Carro sätter igång med att sätta upp trapetserna. Vi hade inte behövt släpa med oss ankare till linställningen för de har allt vi behöver här.

Efter två timmar är vi klara. Barnen och föräldrarna går till badet även Carro följer med dem. Janne får skjuts till vandrarhemmet. Vi får middag och sedan börjar vi repetera utan kostymer. Inte så lyckat eftersom det blir svårt att sätta ljuset. Efter många om och men blir i alla fall några nummer ljussatta. Vi vuxna har kommit överens om att barnen som är under 13 år ska vara inne klockan 22.00 och de över 13 år klockan 23.00. Oj vilket gnäll det blev på vissa av småttingarna. Men ska de orka med morgondagen behöver de sova.

02/08

Vaknade vid 5.30 och kilade iväg och duschade. Frukost klockan 09.00. Alla barnen har kommit upp. Fantastiskt de äter vad de vill ha av frukostbuffén. Efter frukost är vi lediga ända till lunch. Barnen går till badet med föräldrarna. jag går till affären och handlar. Alla är tillbaks i tid till lunchen. Vi får salladsbuffé. Otroligt alla äter utan att klaga på maten.

Klockan 13.00 har vi repetitionstid. Vi repeterar andra akten sedan har vi en timmes vila innan genrepet med ljus och ljud. Genrepet gick så där. Barnen är okoncentrerade. Föräldrarna är osäkra på vad de kan göra. Annas mamma är en pärla, glad, bestämd och trygg, finns alltid till hands. Mariana är mycket mån om barnen. Pelles mamma lite läraraktig men mycket närvarande. Skönt att ha Sofias pappa med, han fixar och donar. Carro är trött och stressad. Själv är jag trött, jagad och antagligen inte alls trevlig. Genrepet klart 17.30. Hjälp!!!

Premiären börjar klockan 18.00. Barnen svettiga, trötta och några är hungriga. Publik insläpp. Barnen gör sig i ordning. Det är så varmt ute, + 25 grader och inne i tältet är det nog drygt  + 35 grader och säkert varmare när stråkastarna tänds. Showen kommer igång 18.10. Vilka fantastiska barn jag har. Nu är de skärpta, strålar som solar och de får massor av applåder. Bakom ridån är det kaotiskt, kläder överallt. Barnen hittar inte vad de ska ha. De ropar på mig men jag hinner inte hjälpa alla eftersom jag även måste vara vid sidan om scenen. Carro sköter musiken och jag måste gå in och hjälpa till under klotnumret efter som en av flickorna föll från klotet och slog sig under ett av prövena.

Första akten är slut, 15 minuters paus. Skönt. En av mammorna har varit och köpt morötter för att ge barnen i pausen. Synd för barnen får inte äta i scenkostymerna. Däremot måste barnen dricka ordentligt i pausen på grund av värmen. oj, vad fort de 15 minuterna går. Vi har satt upp linställningen i pausen. Klockan klämtar, dags att börja. Det går som på räls. Pippi numret drar ner massor av applåder.  Föreställningen är slut och alla hjälps åt att röja. Och som vanligt är det några som försöker smita ifrån. Nu är premiären gjord. Vi äter middag tillsammans.

03/08

En del av oss var in till staden och sprang i butiker andra stannade kvar vid cirkusen och låg på stranden och solade. Alla åt gemensam lunch och efter lunchen gick alla till stranden.

Klockan 17.00 började vi rigga för föreställningen. Jag fick hjälp av Urban och Mariana eftersom Carro hade annat att göra. Oj, vilka röda barn jag har. Hur ska de kunna sova i natt?

I dag var det mer folk på föreställningen. Barnen gjorde en fantastisk föreställning.  Sofia har problem med linan idag. Scen golvet sviktar så hon har svårt att göra vissa turer. Jag vet inte vad jag kan göra åt det. Sofia tror att det vore bra att spänna linan ännu mer. Det tror inte jag, faran är att säkerhetssprinten i spännaren smäller av för då står vi här utan spännare. Publiken var toppen, massor av applåder. Det lyser om barnen när de kommer in efter numren. De tycker att det är jätte kul att jobba. Alla hjälps åt att plocka ihop efter föreställningen.

04/08

Även idag var jag först vid duschen. Ute var det vått och kyligt. Alla sover. Det är tyst och lugnt på området. Synd att inte solen stigit upp än. Hoppas att det inte blir en lika varm dag för vi har två föreställningar klockan 15.00 och 19.00. Vi åt frukost vid 9.00. En del av barnen ska gå och spela minigolf. Andra tänker gå till stranden och de största ska gå till ett fik. Själv är jag kvar för att hinna laga kostymer innan lunch. Solen gassar från en klarblå himmel. Det kommer att bli jobbigt med två föreställningar i den här värmen.

Robins familj har varit här några dagar och idag åker de här ifrån. Davids föräldrar kom i går och Mickes kommer i dag. Efter lunch är det snart dags att göra sig i ordning för föreställning. Det är varmt eller rättare sagt olidligt hett i tältet. Inte mycket publik. Föreställningen flyter på utan några större problem. Idag får vi mellanmål, frukt, kvarg bröd och dricka. Vi dricker och har druckit som kameler hela veckan på grund av värmen. Martinas och Mickes föräldrar kommer. Klockan är 18.00, dags att börja förberedelserna för kvällens föreställning. Betydligt mer folk på kvällsföreställningen. Alla gör sitt bästa. Pippi numret blir bättre och bättre för nu spelar de ut så mycket de kan. Efter att vi plockat ihop sitter jag och som vanligt lagar kostymer. Vi äter sen middag. Jag pratar med Janne om att få stanna i Furuvik och lasta ur bussen innan han kör in till Gävle. Det kommer att gå bra. Carro, Nattis, Karsa, Sandra, Julia och David ska gå på dans. De lovar att vara hemma senast klockan 24.00.

05/08

Detta är sista dagen på Furuviksbarnens cirkus resa. I morgon åker vi hem till Furuvik. Nu ska jag göra bokslut: Hur har de här dagarna varit egentligen? De har varit: Varma, soliga, jobbiga, roliga och spännande. Vi har fått massor av beröm för vår föreställning.  Barnen vill inte åka hem de säger att de skulle vilja fortsätta att turnera. Men allt har gått över förväntan. Jag skulle kunna tänka mig att göra om detta. I dag är det den varmaste dagen, det är cirka 32 grader i skuggan så inne i tältet är det olidligt hett. Men ändå är det bra med folk på vår sista föreställning.  Nu ska vi börja packa och efter maten ska vi lasta rekvisitan och kostymerna i bussen.

Och i morgon bitti efter frukost börjar hemresan till Sverige./Gun-Britt.